WEKO3
アイテム
LGBTQ+に関する筑波大学の基本理念と対応ガイドラインの策定経緯とこれから―キーパーソンへの聴き取りを通して―
https://doi.org/10.14993/0002000741
https://doi.org/10.14993/0002000741ed159d2e-4e87-4e76-b196-8e12269b3efe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-05-26 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | LGBTQ+に関する筑波大学の基本理念と対応ガイドラインの策定経緯とこれから―キーパーソンへの聴き取りを通して― | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | The Basic Principles on Prohibition and Resolution of Discrimination Based on Sexual Orientation and Gender Identity of LGBTQ+ at University of Tsukuba: Interview Synopsis on Formulating Processes and Beyond | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | LGBT | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | LGBTQ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | LGBTQ+ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 大学 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 学生支援 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | ガイドライン | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | college | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | university | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | college students | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | student services | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.14993/0002000741 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
河野, 禎之
× 河野, 禎之
× 土井, 裕人
× 保井, 啓志
× 安東, 由則
× 中尾, 賀要子(編者)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 「つくばモデル」と呼ばれる「LGBTQ+に関する筑波大学の基本方針と対応ガイドライン」は、日本の公立・私立大学におけるLGBT支援体制のひな形として採用されており、女子大学から引用されることもある。本稿では、2016年に筑波大学においてLGBT支援の基本方針とガイドラインが策定されるにあたり、中心的な役割を果たしたキーパーソンである大学教員からの聴き取りの概要を述べる。策定経緯においては、「ダイバーシティへの社会的関心の高まり(問題の流れ Problem stream)」、「一部の学生や教職員によるインクルージョンへの取り組み(政策の流れ Policy stream)」、「事務・経営部門の理解と協力を得るための戦略的な交渉(政治の流れ Political stream)」が確認された。次段階の研究では、マクロレベルでの政策決定過程を説明するジョン・キングドンの政策の窓モデル(John W. Kingdonʼs Policy Window Model, 1984)を援用することで、大学運営の管理体制におけるLGBTQ+に関連するアジェンダ・セッティングや、学生支援策・サービスの展開過程について、より詳細な分析が期待できる。 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | The “Tsukuba Model” - the “Basic Principles and Guidelines for Responding to LGBTQ+ Inclusion at University of Tsukuba”— has been adopted as a template for LGBTQ+ support systems at universities, encompassing both public and private institutions in Japan. Notably, this model has also been cited by women's colleges. This paper delineates the synopsis of a group interview conducted with key figures of faculty members, who played a pivotal role in formulating the fundamental policy and guidelines for LGBTQ+ support at University of Tsukuba in 2016. The formulation of the guidelines was described as involving “increasing social interest in diversity (problem stream),” “initiatives for inclusion by some students and faculty (policy stream),” and “strategic negotiations to gain the understanding and cooperation of the administrative and management offices (political stream).” In the next stage of research, we can expect a detailed analysis of agenda setting in the university administration and management systems and development processes of the student support policies and services related to LGBTQ+ issues, through the application of John W. Kingdonʼs Policy Window Model (1984), which explains the policy-making process at a macro-level. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 武庫川女子大学教育総合研究所研究レポート en : Mukogawa Women’s University Research Institute for Education Research Report 巻 55, p. 77-93, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 武庫川学院 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 2759-7202 |