ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 臨床教育学研究(Online ISSN 2758-9137)
  1. 臨床教育学研究(Online ISSN 2758-9137)
  2. 31号(2025年)

淡海学園における小嶋直太郎の実践の意義 ―教護院への学校教育導入論争を中心として―

https://doi.org/10.14993/0002000612
https://doi.org/10.14993/0002000612
42fd1b09-5e44-422e-a371-7d43af1b4ed8
名前 / ファイル ライセンス アクション
P01-18.pdf P01-18.pdf (1.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-05
タイトル
タイトル 淡海学園における小嶋直太郎の実践の意義 ―教護院への学校教育導入論争を中心として―
言語 ja
タイトル
タイトル Significance of KOJIMA Naotaro’s Practice in Tankai Gakuen ―Focusing on the Controversy of Introducing of Schooling into Juvenile Training and Education Home―
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小嶋直太郎
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教護院
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 生活
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学校教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 KOJIMA Naotaro
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 juvenile training and education home
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 living
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 school education
item_resource_type
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
identifier_registration
ID登録 10.14993/0002000612
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 荒木, 実代

× 荒木, 実代

ja 荒木, 実代

ja-Kana アラキ, ミヨ

en ARAKI, Miyo


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 近時、子どもを取り巻く課題は貧困や虐待、発達障害など多様化、複雑化し、安心できる生活環境と学校を含めた教育環境に揺らぎが生じている児童も少なくない。わが国の子どもの貧困率は他の先進国よりも際立って高く、そのことが進学に影響を及ぼしている。貧困家庭の子どもほど不登校になりやすいが、子どもの生活と学校教育は希薄化していることが指摘されている。そこで本研究では、教護院を対象に学校教育の導入をめぐって議論された中で、学校教育の必要性を主張した小嶋直太郎の実践と考えについて、意義を検討した。その結果、次のことが明らかになった。(1)小嶋は、淡海学園の児童が自ら学びたいと思えるような生活に伴った教育を実践していた。(2)小嶋は、児童の成長に合わせた目標と評価を行っていた。(3)小嶋は、子どもを立ち治らせることと、子どもを伸ばすことは同時であり、その根底には子どもの生活を保護するという考えを持っていた。(4)これまでの研究では、小嶋は教護院への学校教育を導入するという学習権を主張した人物として知られ、小嶋の治療と教育の考え方を評価する研究もあるが、本論文では、これまで触れられてこなかった小嶋の考え方の背景には、N. ボーアの相補性の原理があったことを明らかにすることができた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In recent years, issues surrounding children have become more diverse and complex, including poverty, abuse, and developmental disabilities, and many children are experiencing a shaky living environment and educational environment, including school. Our countryʼs child poverty rate is notably higher than that of other industrialized countries, and this has an impact on higher education. Children from poor families are more likely to be out of school, but it has been noted that children's lives and schooling have become diluted.
Therefore, this study examined the historical significance of the practices and ideas of KOJIMA Naotaro, who insisted on the necessity of school education in the debate over the introduction of school education for Juvenile Training and Education Home.
The results revealed the following. (1) KOJIMA was implementing the education that accompanied the life of the students at Tankai Gakuen so that they would want to learn on their own. (2) The goals and evaluations were tailored to the growth of the children. (3) KOJIMAʼs idea was to let the child stand and heal and to develop the child at the same time, with the underlying idea of protecting the child's life. (4) In previous studies, KOJIMA was known as an advocate of the right to learn, introducing schooling to Juvenile Training and Education Home, and some studies evaluated KOJIMAʼs approach to treatment and education. However, in this paper, we were able to clarify that N. Bohrʼs principle of complementarity was behind KOJIMAʼs idea, which had not been mentioned before.
言語 en
bibliographic_information ja : 臨床教育学研究
en : Clinical Education

巻 31, p. 1-18, 発行日 2025-03
出版者
出版者 武庫川女子大学大学院臨床教育学研究科
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2758-9137
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10472590
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-06 05:36:35.364108
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3