WEKO3
アイテム
欧州委員会のDigComp 2.0と2.1との比較から見た我が国の情報活用能力の特徴
https://doi.org/10.14993/0002000365
https://doi.org/10.14993/0002000365461097a1-50dd-4a87-8958-9028309e4601
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-07-31 | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | 欧州委員会のDigComp 2.0と2.1との比較から見た我が国の情報活用能力の特徴 | |||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | Characteristics of Japan's Information Literacy (Jyoho-Katsuyo-Noryoku) in Comparison with the European Commission's DigComp 2.0 and 2.1 | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 情報活用能力 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | DigComp | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 情報教育 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | カリキュラム・マネジメント | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | Information Literacy | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | Jyoho-Katsuyo-Noryoku | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | Digital Competence | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | Curriculum Management | |||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.14993/0002000365 | |||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||||||
著者 |
中植, 正剛
× 中植, 正剛
× 森山, 潤
|
|||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||
内容記述 | 2017・18 年告示の学習指導要領で示された情報活用能力及びその体系表例について、欧州委員会のDigComp 2.0と2.1と比較し、特徴と課題を明らかにした。その結果、情報活用能力は、学校教育の教育課程編成との親和性が高い一方で生涯教育や雇用・労働との関連が見られないことに課題があること、情報技術の活用だけでなく問題解決的な認知活動全般を対象としているため、抽象度が高く対象範囲が広いことに特徴があり、教科等の多様な学習活動との関連づけが容易になる反面、情報技術の活用の視点からは、市民としての基礎的なデジタルコンピテンシーの段階的な育成や保証に課題がみられた。また、情報技術を活用したコミュニケーションと協働に関する要素やシティズンシップに関わる要素が少なかった。そのため、今後の我が国における学校のカリキュラム・マネジメントでは、文部科学省の体系表例に加えてDigComp 2.0と2.1 から見た関連要素を加味することが望ましいことが示唆された。 | |||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||
内容記述 | This study compared Japanʼs information literacy presented in the Courses of Study of 2017/18 and its competency table with the European Commissionʼs DigComp 2.0 and 2.1 to identify its features and issues. It was found that while Japanʼs information literacy has a high affinity with school curricula, it is not directly related to lifelong education, employment, and labor. Also, it became clear that while it covers not only the use of information technology but also all problem-solving cognitive activities using information, and thus can be easily related to various learning activities in the subjects due to its high level of abstraction and broad scope. However, there are remaining issues in the consistent development and assurance of basic digital competency as a citizen from the perspective of using information technology. In addition, there are few elements on communication and collaboration using information technology and elements related to citizenship. Therefore, it is suggested that curriculum management in schools should take into account the relevant elements from DigComp 2.0 and 2.1 in addition to the MEXT's competency table. | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 情報コミュニケーション学会誌 en : Communication, information & society 巻 17, 号 1-2, p. 14-27, 発行日 2021 |
|||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||
出版者 | 情報コミュニケーション学会 | |||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 1349-8061 |